If I Wrote A Note To God : I'll Pray For Everyone to be Knowledgeable

10:29 PM

The question that inspires this blog post. It is intriguing, the confidence! ROFL


So my first post after a long hiatus is about work -one I never discussed about throughout this blog. But since I was promoted & transferred to a new workplace, my job scope totally changed -from a designer to operation & maintenance of hydromechanical installations & systems (drainage)

The following is my reply to the above question (also presented in Malay):


Enjin bagi pam, adalah sama seperti enjin bagi kereta, jadi perlukan jadual penyelenggaraan (maintenance schedule) berkala. Semakin kerap & jauh anda bawa kenderaan, lebih cepat capai due (mileage) untuk anda hantar servis. 


Maka semakin kerap pam digunakan (mileage menjadi tinggi), semakin urgent untuk diservis. 


Bagi kerosakan pam pula, ada pelbagai faktor penyumbang kepada kerosakan terjadi sama ada:

1. Pam tidak diselenggara dengan baik (konsep sama seperti belting enjin kereta, kalau dah due tapi tak tukar, kesannya akan datang boleh putus, dan breakdown boleh berlaku di mana-mana dan bila-bila masa sahaja)

2. Pam dihentam oleh objek besar (sama seperti jika kereta terlibat dalam kemalangan/accident)

         Contoh : screw pump dihentam kayu balak

3. Pam trip disebabkan sampah (adalah sama seperti anda belitkan tali rafia ke bilah kipas  hingga tersekat, lalu paksa kipas berpusing. Anda sebenarnya gila, atau belum baligh.. haha) 


Sengaja saya menjawab soalan ini di public, supaya kesemua pembaca blog ini menjadi bijak dan berpengetahuan, sekurang-kurangnya seperti YB Gana (saya impressed juga la dengan beliau). Tidak pernah mengharapkan orang awam berpengetahuan seperti seorang pakar (specialist) with 10 meter-depth-knowledge, tetapi sekurang-kurangnya perlu ada 1 meter-depth-knowledge. Else, diam lebih baik.


Thoughts, ideas are welcome. Please wrote below (comment)

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Recent Posts

Blog Archive